Az új filmötletektől
(és a bennük rejlő potenciális bukástól) rettegő Hollywood úgy tűnik, hogy
egyértelműen a mellett tette le a voksát, miszerint csak jól bejáratott neveket
fognak futtatni. Ez leginkább akkor szúr szemet, mikor megnézzük a 2014-es „új”
filmeket: kapunk 300 kettőt (!), Need For Speed-et, Pókember kettőt, Így
neveld a sárkányodat kettőt, Supermant és Batmant egyszerre, valami tucatnyi Bosszúálló filmet illetve az X-men univerzum egy újabb darabját. Az, hogy
ennyire egyértelműen zár az új ötletek felé az álomgyár, azt is előrevetíti,
hogy ezek a sorozatok sem próbálnak majd egyediek lenni, mert az emberek nem
azért fognak beülni egy filmre, mert minőségre vágynak, hanem mert azt akarják
látni, amit előző évben is – legalábbis a stúdiók szerint. A tavalyi
Wolverine/Farkas film is ebbe a csapdába esett bele- illetve amit újított, az
rosszul sült el.
Az alaptörténet
viszonylag egyszerű: a visszavonult, mizantróp Farkas (Hugh Jackman) az erdőben tengeti
napjait, mikor eljön érte az egzotikus fejformájú Yukio (Rila Fukushima), hogy
elvigye őt Japán leghatalmasabb urához, akit még a második világháború alatt
Logan megmentett. Az öreg Yashida (Hal Yamanouchi) már a halálán van, ezért
főhősünk elvállalja az utazást, hogy elbúcsúzzon tőle. Mikor azonban megérkezik,
kiderül, hogy a helyzet sokkal összetettebb, mint gondolta volna. Az öreg
felajánlja, hogy halandóvá teszi, pontosabban, hogy átadhatja neki (a vén
iparmágnásnak) a halhatatlanságot. Farkas természetesen azért ezt nem vállalja,
ellenben azt igen, hogy megvédi az öreg unokáját, Marikot (Tao Okamoto), akit a
vénember szerint támadás fenyeget. E közben a karmos mutáns folyamatosan
rémeket lát, a korábbi részekből ismert Jean Grey (Famke Janssen) folyamatosan
feltűnik álmában egy indokolatlan fehér dresszben. Így tehát összesen három nő
között őrlődik az embertelenül kigyúrt Jackman, amikor beüt a krach, az öreg
meghal, a temetésén a jakuza megpróbálja elrabolni az unokát, akit természetesen
megment a hebrencs hős. Közben elkezd legyengülni, öngyógyító képessége egyre
kevésbé funkcionál és testi erejében sem bízhat annyira, mint korábban. Még egy
nő feltűnik, a „Vipera” (Svetlana Khodchenkova), aki szintén mutáns és annak
ellenére, hogy ő a legjobb nő a filmben, gonosz. Alapfelállásnak nem
lenne rossz, főleg nem egy szuperhősfilmhez képest, de sajnos a film alkotói
egy-két helyen igen csúnyán mellényúltak, és így alulmúlták az X-men filmek
eddig viszonylagosan magas színvonalát.
Elsőre a
történetvezetésről, csavarokról, fordulatokról. Röviden: iszonyatosan kiszámíthatóak. Néhány jelenetben annyira helyzetidegen párbeszédek hangzanak el,
hogy egyértelmű, hogy később még szerepük lesz. Ilyen példának okáért
az atomrobbanás utáni jelenet, ahol a hálás katona megmentőjének akarja adni a
kardját, aki azt egy kézbe fogja, de a haláltól megmentett japán így szól: A
japán kardot két kézzel kell fogni. Mi a halál! Természetesen ez vissza fog
köszönni, hol máshol, mint a végső leszámolásban is, mint ahogy ilyen jelenet
az is, mikor Japán leggazdagabb örökösnője megjegyzi, hogy iskolai versenyt
nyert tőrdobásból (??). A csavar a film végén tízes skálán mondjuk hatos, ami
annak fényében, hogy lényegében ez az egyetlen igazán váratlan fordulat, igen
gyenge filmet feltételeztet.
Sajnos a történethez
kapcsolódóan meg kell jegyeznünk azokat a hatalmas lyukakat is, amelyeket a
forgatókönyv hagyott a sztori vásznán. Számomra felfoghatatlan, hogy a japán
belügyminiszter medencébe dobása hogy maradhatott retorziók nélkül, illetve
maga a fickó hova tűnt el ez után a történetből, a nagypapa miért akarta fia
helyett unokájának juttatni a céget, illetve hogy mi a jó halálért kell két
kézre fogni a szuperrobot japánkardját ahhoz, hogy elkezdjen izzani?!?! Ehhez társul még a tucat-akciófilmek
legbénább kliséje, az, hogy a menekülők az üldözőket egyszerűen képtelenek lerázni,
valahogyan mindig a nyomukra akadnak, még akkor is, ha az égegyvilágon senki
sem látta, hogy hova mennek. Ennél már csak egy komikusabb jelenet van: mikor
Logan önmagán kezd el szívműtétet végrehajtani, úgy, hogy felmetszi a gyomrát
és benyúl a belsőségeibe, hogy megoperálja magát.
Ezt követően mellette
elkezdenek harcolni, arrébb lökik a röntgent, így Farkas teljesen vakon turkál
saját magában, míg mellette a furcsa fejformájú anime csaj harcol egy már
megmérgezett, így érthetetlenül feltámadt fickóval. Erre jön még rá az a rész,
ahol a „Fekete Klán” minden tagja kötéllel felszerelt nyílvesszővel lövöldöz
Loganra, aki sündisznóként esik össze a titkos erőd lábánál (titkos erőd.
komolyan?). És sajnos nem hagyhatom megjegyzés nélkül a vonat tetején zajló
párharcot sem, ami pont olyan, mint egy 2D-s telefonos játék, ahol néha fel
kell ugrálni a táblák elől. Egy tipp a készítőknek: ez filmben nem működik.
Mikor megláttam, egy darabig el sem hittem, hogy erre elpazaroltak öt percet,
ez majdnem olyan, mintha a Torpedóból filmet csináltak…ja, az is megtörtént.
Az operatőri munkával
semmi különösebb gond nincsen, sőt, vannak kifejezetten jó képek is. A helyzet
a filmzenével ugyan hasonló. Korrekt munka lenne, a filmhez kifejezetten
hozzátesz, de külön eléggé élvezhetetlen, főleg a miatt, hogy nem található
benne egy kifejezett motívum, amire az egész felépülne, így az album inkább
olyan mint egy montázs, nem pedig mint egy kész egész.
Összesítve
elmondhatjuk, hogy a film sajnálatos módon mélyen alulmúlja a sorozat eddigi
részeit, nem teljesíti be feladatát (miszerint közelebb hoz minket Logan
személyiségéhez), ő maga sem tud meg többet magáról, az egész olyan, mintha a
Halálos iramban széria egyik része lenne: béna alapsztori, másik városban. Hugh
Jackman persze hozza a kötelezőt, macsó és férfias és néha rettentően szomorúan
néz, de még ez sem indok arra, hogy hogyan tudta lefektetni Marikot, akit
körülbelül egy napja ismert és addig a csaj le akarta koppantani. Aki nagyon
szereti a szuperhősös filmeket, még annak sem tudom ajánlani, mert ebben
körülbelül annyi a szuperhős, mint egy macisajtban, a többi része pedig
kifejezetten gyenge.
4/10
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése