Az előző részhez hasonlóan ez a munka is nagyszerűen
sikerült. A főbb szereplők sem cserélődtek, így ismét Hans Zimmer ült a
zeneszerzői székbe, hogy valamivel feldobja az akciókalandokat. Sikerült neki? Felülmúlta korábbi önmagát? Lássuk
csak szépen sorjában.
Az I See Everything egy intró, amely a legalapabb, már az
előző részből ismert Sherlock-motívumot mutatja be zongora által prezentálva.
A That is My Curse is már kicsit tovább megy, mind hosszúságban,
mind új ötletekben. A vészjósló, mélyben dübörgő vonósok mellett feltűnik egy
fuvola és valami egyéb, mélyebb fúvóshangszer is, majd ezek együtt szólalnak
meg. A következő számhoz egy igen felemelő végkifejlettel jutunk el. Alakul ez.
A Tick Tock címéhez híven a sakkóra kattogásával indít, amely végig a háttérben szólni fog. A baljóslatú felvezetés nagyon ügyesen lett megvalósítva, a számok is fantasztikusan folnyak egymásba, mintha csak egy nagy mű lenne az egész. Az első percekben még a feszültségfokozás folytatódik, de aggódjunk, a katarzis már egészen közel jár, és a szám több mint nyolc perces játékideje ad a kibontakozásra időt. 1.40-nél meg is érkezik az új dallam, ami kicsiben hajaz a Karib-tenger kalózai filmzenéjére, de a nagy felbuzdulásnak hamar vége szakad és ismét hallhatjuk a tik-takot. Az óra azonban új motívumhoz vezet minket. Lelkesítő, dinamikus, fülbemászó rész ez, amelyet főleg a vonóshangszerek dominálnak. Az egész albumban megfigyelhető az, ahogyan együtt dolgoznak a vonósok és a fúvósok, sokkal inkább, mint az első részben. A fokozódó izgalom mellé a szám közepén kapunk igazán a film hangulatát idéző részletet, ahol aztán idővel a cintárnyér is zúzni kezd. Az újabb elhalkulás majd tiktak után még egy cimbalom is megszólal, a dallam folyamatosan száguldozik a magas és mély hangok között.
A háromba szabott Shadows track harmadik fele, a Chess talán
a leggyengébb az összes közül. Itt egy furcsán hamis trombitaszóval kezdünk,
majd elkezdenek a Sherlock-motívum hangjai felhangzani, szépen lassan,
feldarabolva. A szám szinte egészében csak feszültségfokozást hallunk, amit
önálló zeneként értékelni igen nagy kihívás, sőt inkább lehetetlen.
It’s So Overt It’s Covert a Sherlock formulát hozza elénk
kellőképp felhígítva, kissé részegesen. Itt már hallatszódnak a később
kiteljesedő cigány dallamok hatásai, de még teljesen felismerhető az előző
részhez alkotott motívum.
Romanian Wild. Egy teljesen tradicionális cigánynóta,
hegedűszó, kancsódobolás, minden ami kell. Cimbalom. Akár a Dankó Rádión is
szólhatna, annyira originál. Hatásos kis szám, talán a legenergikusabb az albumról.
Did You Killed My Wife? –kérdezi Watson belassulva, kissé kótyagosan az előző esti buli után. A kicsit mexikói hangulatú trombiták uralta szám nyugis, dallamos, kellemes, de nem hagy bennünk semmilyen különleges emléket.
He’s All Me Me Me- ismét a népzenei vonal erősödik egy
számmal, annak ellenére, hogy lényegében ismét a Sherlock-téma tűnik fel, csak
éppen kicsit feltúrbózva az eddig nem túlhasznált hangszerek által.
The Mycroft Suite
folyamatosan arra emlékeztet, hogy micsoda csalódás volt nekem Sherlock bátyja
mind a filmvásznon mind pedig zeneileg. Annyira kisstílű és játékos ez a
dallam, hogy semmiképp sem festi le hűségesen azt az embert, aki egy személyben
önmaga a brit kormány. Jelentőségét csökkentették, és ez zeneileg is
megjelenik.
Következik az album legerősebb száma, amely a film
legerősebb jelenete alatt csendül fel: To the Opera! A Hans Zimmer szerezte
zene és a Don Giovanni fantasztikus mixelése egyszerűen fantasztikus lett, az
opera vidámabb részeit remekül váltják fel a vészjósló taktusok míg mikor már
az opera is drámába fordul, a hatás leírhatatlan.
A Two Mules for Sister Sara-t már a Django Unchainedben is
hallhattuk, itt egy kicsit vidámabbra vették a figurát a zeneszerzők, néhány
apróbb plusz-dallamot is belecsempésztek, amik a képekkel együtt nagyszerűen
működnek.
A Die Forelle remixelt verziója valami egészen érdekes, de
közben rémisztő is. És itt a rémisztő alatt ijesztőt értek, mivel a hozzáadott
hanghatások azokra a hanghatásokra hajaznak, amiket a filmekben akkor szoktak
használni, mikor valaki drogos befolyásoltság alatt áll. Ezzel szöges
ellentétben áll az eredeti szám vidám gondtalansága, de itt kevésbé jól jön
ki, mint a To the Opera!-nál.
Zu viele Füsche für euch Hansel, egy klasszikus
akciófilmzene. Dinamikus, nem túl érzelmes, inkább a pörgős ritmusok, mint a
gyönyörű melódiák dominálnak. Semmi különös, millió ilyet hallottunk már, nem
nagyon tud újat nyújtani.
A végső csavar alatt hallható The Red Book megérdemli a
második legjobb szám címét a lemezen, ügyesen kombinálja a szépet az
energikussal és egy olyan számot hoz össze nekünk, ami tényleg az album
egészének a leírásaként is értelmezhető. Szinte tökéletes, bár az itt is
fellelhető fölvezetés már kezd kicsit unalmas lenni az album tizenharmadik
száma tájékán.
Ki tanít kit? |
A Moral Insanity, a zuhanást aláfestő zene nem túlságosan
súlyos darabja a soundtracknek, nem is érdemes róla túl sokat beszélni. Hozza
az eddigi (elég közepes) színvonalat, de semmit nem tesz hozzá.
Memories of Sherlock. Alap téma, szomorú zongorapöntyögéssel.
Itt Watson is ügyesen játszik a filmben, a zene is jól fest alá, elég szomorú
és könnyfakasztó ahhoz, hogy egy pillanatra mi is megsajnáljuk a nagypofájú detektívet
akciófigurát.
De szerencsére következik a The End?, amely lerántja a
leplet a nagy titokról, nem is halt meg, ne aggódjunk. Mivel mással tudná ezt
kifejezni a zeneszerző, mint a klasszikus dallammal, ami egyébként nagyon
kellemes felüdülés a sok hangulatfokozás és felvezetés után. Végre hallhatunk
valami igazán dallamosat, kétségtelenül hatásos lezárás.
Legalább annyira, mint amennyire kétségtelenül gyengébb lett
ez a lemez, mint az előző. A rengeteg hangulatfokozó "zene" csak csökkenti a lemez zenei értékét, bár a filmben nagyon jól mutatott. Hans Zimmer nem túl sokat újított, használta a jól
bevált receptet illetve egykét régi klasszikust remixelt, amiből az egyik
sikerült (Don Giovanni). Reméljük, ha lesz harmadik, akkor valami egyedibbet
fog villantani.
6/10
A következő rész az amerikai Elementary sorozat első részét fogja darabokra szedni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése