A filmhez tartozó album szinte
tökéletes, így hát bőven megérdemel egy külön írást, mivel nagyon ritka
manapság az olyan gonddal megkomponált alkotás, amely akár a filmtől
elkülönítve is hallgatható lenne. Az album szerzője Hans Zimmer, akinek helye
véleményem szerint minimum megkérdőjelezhető a „legjobb filmzeneszerző”
posztján, ahol jelenleg ül, de ebben az esetben nem lőtt mellé (azt nem is
szokott, csak éppen egy dallamot ad el milliószor).
A Discombubolate egy kellemes kis pöntyögéssel indít, amely később a
zene alapmotívumát fogja jelenteni. Majd bekezd a zenekar: dinamikusan,
energikusan játszanak mind a vonósok, mind a fúvósok. A hangzásvilágot
leginkább a vonósok uralják, az egész zene a viktoriánus London pezsgő, nyüzsgő
ám mégis koszos és piszkos világot tárja lelki szemeink elé. A szám vége előtt
még kapunk egy gyönyörű dallamot, amely dallammotívum bármelyik komolyzenei
alkotásnak díszére válna. A valódi lezárás frappáns és rövid. Beszippant
Sherlock világa.
Az Is It Poison, Nanny? az egyik gyengécske szám a lemezen. Szokásos
hangulatfokozó zene, ahol az aktuális dallam nagyon kevés, így igazán csak a
film alatt érvényesül. A háttérben azonban egyre inkább valami baljós árny
rajzolódik ki a fúvósoknak hála, miközben valami furcsa nyikorgás is beleolvad
a dallamba. Másfél perc után mintha eltűnne a felhő. Valami új kezdődik.
Baljóslatú, de kisebb horderejű. Piti kis bűntény. Tán mérgezett a süti, dadus?
I Never Woke Up In Handcuffs Before. Az album egyik legérdekesebb
száma, amely lemerül a londoni alvilág mocskába, és mindent felforgat. Van itt
csaló bűvész, cigányjós és medvetáncoltató is. Köztük oson végig Holmesunk, aki
a régi mondásnak megfelelően követi a nőt. A végére teljes őrületbe fulladó
dallam teljes őrülettel is záródik le, és átadja a helyét valami
nyugalmasabbnak.
A My Mind Rebels Against Stagnation lassan indul, körülbelül mint
Robert Downey Jr. Sherlockja hat kupica pálinka után. Természetesen idővel
beindul, és teljes színpompájában láthatjuk az épülő Londont. Az alapmotívum
alap verziója ez- se nem lassú, se nem gyors, nincs benne különlegesség, itt
láthatjuk, hogy mi a későbbi variációk alapja. Majd vált a szín- börtön. Valami
félelmetes és gonosz, de hogy mi, nem tudjuk, mert a zene csak atmoszférát
teremt. Nem ad dallamot. De, mégis! A fúvósok. Akkor ez Blackwood lesz. A szám
végén valami újat kapunk: fantasztikus, szomorú és kifejezetten baljóslatú. Az
egyik leggyönyörűbb melódia a lemezen és az egész filmben.
Egy töltelékszám: Data, Data, Data. Nem nagyon lehet vele
mit kezdeni, csak annyit, hogy alapanyag nélkül mi sem tudunk építkezni.
Meg is kapjuk alapanyagnak a
kutyás számot: He’s Killed The Dog Again.
Felépítménye a következőkből áll: egy kis alapmotívum, egy csipetnyi
Blackwood-variáció majd az egész egy nagyon hatásos és energikus részletbe
összeolvasztva. Ahogy már eddig is, itt is félbeszakad a szám felénél a dallam
és megint valami új kezdődik. Fúvósok, pöntyögő vonósok. Nem túl vidám és
felvidító és ez a szám végéig nem is változik.
Marital Sabotage. Az első fél perc a felvezetés, majd alapmotívum,
miközben folyamatosan fokozzák az izgalmat a háttérben dolgozó hegedűk és
dobok. Kapunk egy minimotívumot egy szólistától, majd egy kis elcsendesedés
után ismét a már hallott „dallam”. Feszültségfokozás, semmi több. Füst, de sehol a tűz.
A Not In Blood, But In Bond első felét a keleti motívumokkal ékes
síró hegedűszó uralja, majd a felétől ismét a szimfonikus zenekart hallhatjuk,
ahogy méltóságteljes szomorúsággal szólnak. Szép, de semmi különleges.
Ah, Putrefaction. Egy perces felvezető után következik az a rész,
amely ismét a hallgató szívébe markol. Az ilyen pillanatokért érdemes
filmzenéket hallgatni. A dallam felér a Granada filmsorozat zenéjéhez
kidolgozottságában és melódiájában. Talán a legszebb szám az albumon.
A Panic, Shear Bloody Panic a nevéhez méltóan igencsak baljóslatú és
rémisztő. Egy ideig visszatér az alapmotívum és ezt követően fel is élénkülnek
a dallamok. Ismét hallhatjuk a már korábban hallott London-témát, amely
egyszerre fülbemászó és kidolgozott. A számban remekelnek a dobok, egyszerűen
fantasztikusan szólnak végig.
A Psychological Recovery…6 Months a legerősebb szám a lemezen. Ebben
minden benne van, ami csak a filmben elhangzik, minden motívum, minden
dallamocska, minden finomság. Ez az a zene, amit elküldünk egy barátunknak, ha
megkérdezi, hogy milyen a Sherlock Holmes filmzenéje, ez az, amelyik bemutatja
azt, hogy milyen egy jó soundtrack. Sokoldalú, mégis egységes, dinamikus, mégis
remek melódiákkal dúsított. Meg kell hallgatni. Hans Zimmer egyik legjobban
sikerült száma. Ne is menj tovább amíg meg nem hallgattad.
Catatonie. Szükségessége minimum megkérdőjelezhető, hisz az előző
szám a tökéletes lezárás lett volna az albumhoz. Bár be kell vallani, hogy az
utolsó két perce fantasztikusan jól ötvözi az eleganciát a dallamossággal és a
dinamizmussal. Végeredményben mégiscsak jó lezárás, de nem a legerősebb track a
lemezen.
Mindenképpen hallgasd meg ezt az
albumot a filmtől külön is. Ha láttad a filmet, ha nem, ha szereted a klasszikus zenét,
ha nem- ezt imádni fogod!
9,5/10
A Sherlock-különrovat következő része a Sherlock Holmes: A Game Of Shadows című film elemzésével fog folytatódni.
A Sherlock-különrovat következő része a Sherlock Holmes: A Game Of Shadows című film elemzésével fog folytatódni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése