Beavatás
Feltehetnénk a
kérdést: mitől is olyan népszerű a Szigorúan ellenőrzött vonatok című könyv/
film? Elsősorban a filmről ejtenék pár szót. A Menzel által rendezett film a
könyvhöz képest sokkal inkább kidomborítja a történet humoros oldalát és sokkal
könnyebben befogadhatóvá teszi az amúgy igen drámai szálat.
Miben különbözik
tehát egymástól a könyv és a filmadaptációja?
Ahogy már említettem, a film sokkal nagyobb hangsúlyt helyez a humoros
részekre. Ezért lehetséges az is, hogy azok, akik csak a filmet látták, rögtön
a szexszel rokonítják a Szigorúan ellenőrzött vonatokat. Ahogy a könyv, úgy a
film is igen nyíltan beszél erről a témáról, ám még nagyobb hangsúlyt helyez
erre a szálra, így sokkal inkább ez válik meghatározó tényezővé, mint az egyéb
gondolatok. A filmről mindent elmond az, hogy a DVD hátulján található első
mondat a következő: „Milos,
aki nem hőssé akar válni, csak a már kínossá vált szüzességét szeretné
elveszíteni”. A könyv nem erről szól, miért kell mégis a teljes filmet e
köré felépíteni? A válasz egyszerű: mert a film egy teljesen más médium, mint a
könyv. Mint ahogyan később ki fogom fejteni, a könyv olyan szaggatott, annyi
visszaemlékezéssel tarkított, hogy azt lehetetlen lenne filmvászonra vinni.
Ezért is
változtatták meg a forgatókönyvet is, ezért láthatjuk jelen időben, ahogy Milos
felvágja az ereit, nem pedig mint a könyvben, retrospektív narrációval. A
narrációról: Milos gondolatait halljuk, sokszor szinte szó szerint azokat a
mondatokat, amelyeket a könyvben is használt. A humorhoz még annyit, hogy míg a
könyv egyik legkatartikusabb jelenete az utolsó, lezáró jelenet, addig a
filmben még az is viccre van kicsit véve. Mert miközben Zdenka sorolja, hogy mi
minden repül (a vonat, a katona) nem sokkal később valóban repül a vonat, a katona
is. Érdekes, hogy hogyan tudtak egy kis humort csempészni a legtragikusabb
jelenetbe is.
Ám a könyv sokkal
több érdekes elemeznivalót hordoz magában. A legizgalmasabb magának Milosnak a
figurája, akinek személyén keresztül az író bemutatja az egész második
világháborút, és az abban résztvevő feleket. De elképzelhető egy másik
értelmezés is a történésekhez. E szerint az egész történet nem másra van
kihegyezve, mint hogy hogyan válik egy gyerekből férfi, hogy avatódik be a
felnőttek világába.
Kezdjük talán az
első értelmezéssel. Mint már az első mondatából kiderül a regénynek, a második
világháborúban játszódik a mű, egy apró kis falucskában. Ahogy egyre többet
tudunk meg a megtörtént eseményekből, úgy derül ki, hogy a háború igazából
vajmi kevés befolyással van a kicsiny közösség életére. Az élet hasonlóan megy
tovább, mint azelőtt és a falu lakóinak még a világháború kellős közepén sincs
jobb dolguk, mint a különböző pletykákkal foglalkozni (lásd Milos öngyilkossági
kísérlete és a pecsételős incidens). Valójában a háború ténylegesen csak a
vasútállomáson dolgozókra van kihatással.
És ha
hozzátesszük azt, hogy ennek ellenére a főnök úr ugyanúgy nevelgeti galambjait
és törekszik a karrierépítésre, rájövünk, hogy még ez sem teljesen igaz. Itt
már csak annak van köze a háborúhoz, aki bele akar keveredni vagy kénytelen belekeveredni.
És így érkezünk el a végső, talán legkatartikusabb jelenethez a könyvben, amely
véleményem szerint az egyik fő üzenete a regénynek. Miután Milos elhelyezte a
bombát, és még ott marad a megfigyelő helyén, meglövik és ő visszalő. Eltalálja
az őt megsebesítő katonát, majd leesik a földre. A német is kiesik a vonatból
és egymás mellett szenvednek ki. A
katona, sebesülésétől öntudatlanul „masírozik”. Haza megy. És itt, ahol mind a
két, alapvetően névtelen figura kiszenved egymás mellett, láthatjuk, hogy
mennyire értelmetlen volt ez az egész. Mert az ember: ember, és nem számít,
hogy cseh vagy német. Ám Milos boldogan halt meg- felrobbantotta a szerelvényt.
De miért is teszi
ez őt boldoggá? Ahogy a regényből kiderül,
Milost nem nagyon érdeklik a tágabb összefüggések, kis faluján kívül történő
események. Alapvetően egy gyerek lelkével rendelkezik, akit a saját, szemmel
látható környezetén kívül semmi sem tud érdekelni. Mikor a marhákat embertelen
körülmények között tartják, az érdekli, mert látja. Az, hogy közben a fronton
több száz, vagy akár több ezer ember hal meg egy őrült diktátor kénye-kedve
szerint, az már sokkal kevésbé. Jobban leköti saját férfiatlansága, mint bármi
más. Miért nyújt neki mégis örömet a végén ez a partizánakció?
Hogy ezt
kiderítsük, realizálnunk kell a főszereplő lényében található furcsaságokat,
így most belépünk a szex, a beavatás és a felnőtté érés témakörébe. Hogy a
főszereplő célja a szüzesség elveszítése lenne? Egyszer sem szorgalmazza az
együttalvást Másával. Ezt sokkal inkább a lány erőlteti, a fiú pedig egész
egyszerűen nem tud megfelelni az elvárásoknak. Nem kell sokáig olvasnunk a
könyvet, hogy rádöbbenjünk, hogy ezzel a fiúval nem stimmel valami.
Mint később
kiderül, nem rendelkezik rendes apaképpel, egy példaképpel, akit követhetne.
Miután a mű elején megtudunk a felmenőiről egyet, s mást, később az apja
egyáltalán nincs említve, mindig csak arról beszél, hogy az édesanyjával mi
lesz, mit csinál, satöbbi.
Milyen apafigurák
állnak a fiú előtt? Három felmenőjét mutatja be, ebből a hozzá legközelebb állót,
az apját legrészletesebben. De essen szó előbb a többiekről. Szinte mint
kétféle út, úgy áll a fiú előtt ez a két ős. Az egyik szinte semmi munkával
jobban élt, mint a társadalom nagy része, és ezt a munkások orra alá is
dörgölte. Ám az igazság lesújtott, és a semmit sem dolgozó őst végül úgy
megverték, hogy meghalt. A másik út egy kicsit összetettebb. Ötvözi a hőst és a
léha semmittevőt. A hipnotizőr nagyapa képe a filmben is igen jellegzetesre
sikerült, a könyvben is egy nehezen feledhető karakter. Az egyik legnagyobb
érzelmi megrendülést adja a kötetben az a jelenet, mikor az író ismétlést
használva sulykolja belénk az üzenetet, ahogy a nagyapa a tankokba: Forduljanak
vissza, és menjenek haza. A hősiességre való hajlam talán így jött be a fiú
érzékeny lelki világába, de érdemes megfigyelni azt a párhuzamot, hogy a
nagyapa és Milos is úgy halt meg hősiesen, hogy lényegében nem ismerték el
illetve a siker is minimum kétséges.
Ám essen szó az
apjáról is. Ahhoz képest, hogy az elején szinte egy egész fejezeten keresztül
tárgyalja az apjának szokásait, illetve vele nyitja az egész művet, később,
mint korábban is mondtam, említés sem esik róla. Egy normális családban a
fiúknak az édesapjuk szolgál mintával, egy olyan követendő magatartást és
értékrendet felállítva, amit a felnövő gyerekek nagy valószínűséggel követni
fognak. Ám ahogy kiderül, ez az apa nem látta el a fiát olyan jellegű
útmutatással, amit az életben sikeresen használna.
Így hát azt a
Hubicka forgalmista urat választja példaképnek, aki egy unalmas estén az összes
fellelhető bélyegzőt rányomja a távírász kisasszony pucér ülepére. A
szoknyavadász apapótlék képbe kerülésével válik a szexualitás is igazán égető
kérdéssé. A filmmel ellentétben itt retrospektív narráció van jelen, így nem
tudjuk meg rögtön, hogy mitől vannak a sebek a kezén, csak a mű harmada-fele
körül bújik ki a szög a zsákból. Valószínűleg nem véletlen, hogy végül Milos is
ugyan úgy kirepeszti a bőrfotelt, mint a forgalmista, mikor végül „férfivá
lesz”. És végül be is teljesíti a forgalmista úr nagy tervét, miszerint
felrobbantja a szigorúan ellenőrzött vonatot. Itt tárul ki a látóköre, és érti
meg, hogy itt nem csak az ő személyes életéről van szó.
Akkor a szex
felnőtté tette? Kérdéses. Az, ahogyan a bomba elhelyezése után is fent marad a
rejtekhelyén, egy kifejezetten gyerekes megmozdulás. Mint a rossz csínyt
elkövető csibész, aki megnézi, hogy mi lett az eredménye. Azután is megmarad
benne valami furcsa gyerekesség, hogy eltalálta a golyó. Mikor nem találja el
először a helyes irányt, már az is hatéves korombeli önmagamra emlékeztet, de
van itt még valami, ami talán még jellemzőbb a kiskorúakra. Az, ahogyan
keresetlenül megragadja a lényeges mozzanatot a katona haláltusájában: haza
megy…
Összességében egy
olyan könyv, amit mindenképpen érdemes elolvasni. A filmet nem mondanám, hogy
muszáj megnézni, de az is egy olyan élmény, ami nehezen felejthető, bár nem
ugyanazon szempontok miatt. A szigorúan ellenőrzött vonatok teljesen jogosan a
világirodalom egyik kiemelt jelentőségű műve.
A film: 6/10
A könyv: 8/10
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése