Hogy mi késztetett arra, hogy a tőlem oly’ távol álló
világba kalauzoló „Into the wild” (inkább ezt a címet használnám, mivel úgy
érzem, a magyar címfordítók ha nem is bakot lőttek, de mégsem találták el az
eredeti cím igazi pikantériáját) című filmet megnézzem? A zenéje. Miután
hallottam az egyik számot, megnéztem az előzetest és úgy döntöttem, hogy egy
kicsit a hippikultúrába is mélyebben behatolok. A film története valós
eseményeken alapul és Jon Krakauer azonos című regénye alapján készült Sean
Penn rendező-forgatókönyvíró kezeiben.
A film alapvetően két idősíkban játszódik: az egyik
jelenetben már az alaszkai ősvadonban van főhősünk, míg a másik szálon az
odajutását követhetjük nyomon. A főszereplőnk egy bizonyos Cristopher
McCandless, aki friss diplomásként, ígéretes tehetségként a társadalmi
elvárásokra fittyet hányva, kötelezettségeit maga mögött hagyva nekivág a
vadonnak, hogy „igazán szabad legyen”.
Váratlan elutazásának hátterében családja áll: szülei
kölcsönös megcsalásokkal és folyamatos veszekedésekkel mérgezték gyermekeik életét, akikben ezek az élmények, mivel igen fiatal korukban érték őket,
maradandó nyomot hagynak. Bár a szülők nem válnak el (vélhetően a gyerekek
miatt), a fiatal Cristopher mégis úgy érzi, hogy nélkülük tud csak igazán
kiteljesedni. Mint kiderül a filmben, a fiú megszállott olvasó, folyamatosan
falja a könyveket- főként a romantika nagy alakjaitól (pl: Tolsztoj). Mint egy
modern-kori Don Quijote száll szembe mindennel, hogy elérjen a maga által
kitűzött célhoz, ami nem más, mint a távoli Alaszka. Útja során rengeteg
különböző emberrel összetalálkozik, akikre nagy hatással van- de ne feledjük
el, hogy hatás nincs ellenhatás nélkül. A korai Cristopherhez képest az
(SPOILER) agonizáló Cristopher már teljesen másként látja a dolgokat.
Mondhatjuk azt is, hogy a film a felnőtté válás története. A
szülők viharos életének árnyékában a két gyermek valószínűleg nem tudott
rendesen felnőni és megérni –ezt támasztja alá az is, hogy a film közben
folyamatosan halljuk a húg narrációját. A lány szilárdan hisz benne, akárcsak a
kisgyerekek, hogy bátyja tévedhetetlen és minden úgy van jól ahogy a
nagytestvér csinálja.
A nagytestvér pedig kapja magát, és a kor divatja szerint
útra kel. Személyazonosság és pénz nélkül indul útnak, de egy idő után
kénytelen rádöbbenni, hogy ebben a világban bizony semmit sem lehet ingyen
megkapni. Dolgozni kezd, hogy megszerezze a pénzt ahhoz az utazáshoz, ami úgy gondolja,
majd elszakítja őt az anyagi világtól való függéstől. Ne feledjük el azt sem,
hogy a huszonhárom éves fiú otthonról egy szó nélkül megy el, majd két évig
semmiféle életjelet nem ad magáról. A fiúk eltűnésébe majdnem beleroppannak a
szülők, majd végül a testvére is kételkedni kezd benne, miközben ő maga csak
él, és legnagyobb gondjának azt tartja, hogy megtalálja az élet igazságát.
Gyermeki felelőtlenségét utolsó pillanatában megbánja és azt
vizionálja, hogy szülei tárt karokkal üdvözlik, és mikor ő átöleli őket, akkor
majd ők is megértik azt,amit ő itt megértett. Tehát mint egy gyermek, mint aki
egy nagy táborból ér haza, elmeséli kalandjait és reméli, hogy a szülők is
átérzik ugyan azt, amit ő is átérzett.
Érdekes, hogy hogyan talál magának új apaképet a régi
helyett, akiben mélységesen csalódott. Az értelmiségi, kétkezi munkával nem
foglalkozó apa helyett talál magának egy öreg, ex-alkoholista, de mostanra már
jó útra tért fickót, aki bőrdíszművesedéssel keresi mindennapi kenyerét. Itt is
észre lehet venni, hogy mennyire tudja élvezni a civilizációból kiszakadt ember
a kétkezi munka gyönyörét.
Az utazást néhol megszakítják kisebb-nagyobb kitérők, de
csak elér céljához. Alaszkában egy kivénhedt buszban teremti meg saját kis
civilizációját, XX. századi Robinsonként. Természetesen mindezt nem tudná
megtenni bizonyos segédeszközök nélkül, amelyek végeredményben mégiscsak a
civilizációból származnak. Ezeket többnyire az imént említett pótapjától kapja,
akit egyébként szintúgy cserbenhagy öregkora legvégső szakaszában, hogy álmait
hajszolja, mint vér szerinti szüleit.
Megérkezése után két hónappal megpróbál visszatérni a
civilizációba, mivel egy Tolsztoj mű alapján rájön, hogy csak akkor éri meg
élni, hogyha másokért is tesz az ember. És itt érik férfivá az a gyerek, aki
szülei elől a hegyekbe menekült, és megpróbál visszamenni hozzájuk. Sikertelenül.
A filmmel csak néhány apró problémám van, és ezek közül is
csak nagyon kevés technikai. Először is Kristen Stewart. Ő tényleg nem jó
semmiféle szerep eljátszására, bár úgy, hogy egy hippi nőszemélyt játszik még
egész elfogadható a körülbelül nulla arcjátéka, de ez is csak abban az esetben,
ha azt feltételezzük, hogy 0-24 be van lőve. Másodjára senkinek sem ajánlom a
magyar szinkront, elég elhibázott. Harmadjára pedig sokszor idegesítővé tudnak
válni a véletlenszerűen elszórt okos mondások, amik néha már szinte coelhoi
magasságokba emelkednek. (És a bónusz: én néha indokolatlannak tartom a
lassításokat. Persze, sokkal epikusabb, ha lassan rázza a vizes haját, de azért
na.)
És a másik problémám, ami viszont üzenetbeli. A főszereplőt
egy rendkívül szimpatikus figurának ismerjük meg, de hogyha jobban
belegondolunk, egy felelőtlen, gyerekes, közveszélyes, többszörösen
törvényszegő alak, aki nemcsak az egész családját rendítette meg lelkileg
eltűnésével, de utána több szabályt és rendeletet szeg meg, mint James Bond
egész karrierje során pedig ő sem volt kispályás, továbbá később egy öregembert is
magára hagy,összetöri egy fiatal lány és egy kissé öregedő hölgy szívét (anyakoplexus,
vagy mifranc).
De nehogy tévedésbe essen az olvasó: nekem tetszett ez a film. A
maga műfajában kifejezetten jó road-movie, kiváló zenékkel, gyönyörű képekkel,
és végeredményben pozitív végkicsengéssel, egy olyan mű, amit érdemes megnézni.
Jó színészek meg Kristen Stewart- élvezetes, megnézendő darab az Into the wild
(Út a vadonba).
ui: néhány szó a filmzenéről.
Külön is érdemes meghallgatni, számomra leginkább a No Ceiling és
a Long Nights volt kiemelkedő, de aki kedveli a kellemes country/alternative/
John Fruiscante stílusú zenét, annak mind a harminchárom percnyi játékidő élmény
lesz.
A film: 6/10
Filmzene: 8/10
A film: 6/10
Filmzene: 8/10
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése