A
legfrissebb album a zenekartól, ami vegyes, de többségében pozitív kritikákat
kapott. Ellenben a Lángoló Gitárok szerkesztőivel, számomra az album egy az
egyben lenyűgöző volt és újszerű. A Velociraptor! folytatja a West Ryder Pauper
Lunatic Alysum által megkezdett utat, és végérvényesen megteremti azt a
Kasabian hangzásvilágot és zenei dallamuniverzumot, amiről fel lehet őket
ismerni.
Az album címe ugyebár azokra az ősragadozókra
utal, akik csoportban (négyesével) kószálva rohangáltak az ősdzsungelben, és
egyedüliként ők tudták legyőzni a félelmetes T- Rexet is. A borítón a zenekar
négy tagja látható üvöltve, tollakba burkolva (a velociraptorok is tollasok
voltak), illetve ők is négyen vannak. Üzenete az összetartás és az összhang a
tagok között, ezt jól sikerül átvinni a címválasztással, a borítóval és a
zenével is. Ügyes. A történelmi korok előtti időt próbálja visszahozni a cd
coverje is, ami lentebb látható, kegyetlen zseniálisan néz ki.
A Let’s Roll Just Like We Used To az előző lemez vadnyugatias
hangulatát menti át első percével, trombitaszóval és sarkantyúpöngéssel, de
hamarosan beindul maga a verse is. Rettentően érződik a különbség az első
albumhoz képest. Felhívnám a figyelmet a prechorus alatt hallható fúvós
hangszerekre és a közben nagyszerűen megszólaló tapsról. A refrént pedig
érdemes sokszor, nagyon odafigyelve meghallgatni- tíz percembe került, míg teljesen
egyértelműen meg tudtam hallani a háttérben zümmögő vonósokat illetve akinek
van türelme, kutassa fel a fantasztikus zongorafutamot is, szintén a refrén
alatt. Ezzel azonban nem ért véget-a harmadik perc környékén kapunk egy új
dallammotívumot is, ami teljesen passzol a koncepcióba. Nagyszerű kezdés.
A korábbi számokra hajazó
kezdéssel operáló Days Are Forgotten
a később máshol is felhasznált „vinnyogással” indít, ami, bevallom, sokak
számára embert próbáló feladat lehet élvezni. Nem úgy, mint a későbbi részeket,
ahol ugyan még elő fog jönni egyszer-kétszer a „vinnyogás”, de a tökéletes
refrén mindenért kárpótol. Ismét kapunk egy énekelhető dallamot, a háttérben
pedig egy jól hangzó pönögést a gitárosoktól. Megjegyzés: érdemes meghallgatni
az akusztikus változatát is.
A Goodbye Kiss kicsit megöli az előző két szám által felpörgetett
hangulatot, és nem is stimmel a velociraptorok dinamikus világába. Ezek
ellenére jól sikerült dal, kifejezetten szép, a hangszerelés is kellemesen van
adagolva. Lassúzós, szerelmesenösszebújós nóta.
La Fée Verte, egy fura zsibongással vagy nem is tudom, valami
meghatározhatatlan furcsasággal kezdődő track, amibe később a gitár is
belecsatlakozik. Akusztikus akkordozás, ami szinte egy az egyben leköveti az
éneklés dallamát. A lábdob hatásosan dübörög, ismét köszönetet mondhatunk
annak, hogy a Kasabian ilyen ügyesen használja a nagyzenekart. A refrén szokás
szerint fülbemászó, de összességében inkább atmoszférateremtő hangulata van,
mint hogy egy valódi sláger legyen.
Velociraptor!: gyors,
gyilkos, egyszerű, rövid. Többet nem is érdemes róla elmondani. Talán még
annyit, hogy annak ellenére, hogy ez a címadó szám, talán ez sikerült a
leggyengébbre az albumon található trackek közül.
Az Acid Turkish Bath (Shelter From The Storm) erős hangulatkeltő, törökös hegedűszóval indít, később ebbe csatlakozik be a dob és a már korábban tapasztalt nyávogás. A gitár megjelentével eltűnik a hegedű, de marad a keleties hangulat, köszönhetően a ritmusnak és az elnyújtott vokálnak. Amint viszont a verséhez érünk, eltűnik minden és megkapjuk azt a Kasabiant, amit az első két számban megismertünk. Letisztult, gitárcentrikus, könnyen szerethető. A refrénre visszajön a turkish hatás és a nyávogás, majd az átvezető részben ismét ezt kapjuk. Viszont érdemes vele „szenvedni” (már akinek ez az)- a végén gyönyörűséges egyveleget kapunk az eddigiekből, mindenből tökéletesen annyit, amennyi az adott hozzávalóból szükséges.
Az I Hear Voices elején furcsa bizsergéssel és pszicho-szintizéssel
hallhatunk, ami a versére elhalkul, így megkapjuk a lábdobot és az éneket, amik
hihetetlen hatásosak. Hangszerelésben kicsit hasonlít az első számhoz, de itt
nagyobb szerephez jut a szintetizátor és az ének. Jó kis szám, tökéletes
felvezető a Velociraptor! legenergikusabb, legslágerebb számához.
A Re- Wired az a szám, amihez kötelező a videoklip:
Lenyűgöző riffel nyit, amit csak
tetéz a dobolás perfekcionizmusa. Annyira nincs is róla mit mondani, minden
összetevője tökéletes, így kell slágert írni, így kell klippet forgatni hozzá, így kell zenélni basszameg!
A Man Of Simple Pleasures eleje egy az egyben a Gorillaz-Clint Eastwood című számára hajaz, de úgy vélem itt fennáll az a
helyzet, mikor különbséget kell tenni lopás és utalás között. Minthogy a két
szám végső kicsengése és dallamvilága teljesen különbözik, el kell fogadnunk
azt, hogy a Kasabian nem lopott. Az együttess eddigi talán legszebb dalát
kapjuk meg, amiről a frontember így nyilatkozott: A Man Of Simple Pleasures szívszorító.A több szólamban való éneklés
ismét kiteljesedik és fantasztikust alkot.
Switchblade Smiles. A szám, ami mégis szakít az eddig jól
kidolgozott dallamvilággal és rendszerrel és egy sokkal sötétebb, nyomasztóbb
közeget vázol fel. Az elektronikusabb hangzás és a metálos refrén iszonyatosan
félelmetes. Tökéletes koncerszám, annak ellenére, hogy akár egy
sátánista-metálzenekarnak is becsületére válna. Itt is hallhatjuk az elnyújtott
vokálokat, a „vinnyogást” és a végig dübörgő dobokat. Van viszont ami állandó:
a refrén még így is énekelhető maradt és az egész track összességében nagyon
emlékezetes. Tökéletes lezárás.
Nem, nem, ezt nem hiszem el!
Négyből háromszor mellé lőni a lezáró számmal? Igen, én is alig hiszem el, de
megint egy teljesen jellegtelen, töncsörgős dal az utolsó szám, megint
hiányérzetet hagy bennünk és megint az utolsó előtti lett volna a tökéletes
erre a szerepre. MIÉRT? A Neon Noon
nyugodt, relaxációs, de tényleg unalmas és olyan seíze sebűze.
Még így is csak együtt tudok
érteni az énekessel, aki a következőket nyilatkozta: nem értem, hogy hogy nem tetszhet bárkinek a Velociraptor!
Én sem értem.
9/10
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése