Sokak számára ismerős lehet a
brit Kasabian nevű zenekar. Leginkább legutóbbi két lemezük ismert, de
mindenképp érdemes meghallgatni korábbi munkáikat is. A cím nélkül kijött első
lemez legyen hát az, amivel elkezdjük vizsgálódásunkat a zenekar háza táján.
Az albumborító jól néz ki,
számomra valamiféle keleti/egyiptomi nő alakja az, ami kirajzolódik a fehér
figura sziluettjéből. Ha elfogadjuk a keleti szálat, akkor viszont csak
egyetlen számmal tudjuk rokonítani, de a Running Battle elég sovány indok az
coverválasztáshoz. Viszont ha kicsit utánanézünk, több érdekességet is felfedezhetünk. A Kasabian egy gyakori örmény név, jelentése hentes vagy mészáros. Így egyszerre nyer értelmet a keleti szál és a Butcher Blues nevű szám is. Jól sikerült, találó borító.
A Club Foot valami érdekes
bizsergéssel indul, talán vonós/fúvós hangszer lehet, de nemsokára meghalljuk a
szám igazi riffjét is. Alaposan torzított gitár, tökéletes ritmusban dübörgő
dob. A verse alatt kicsit elhalkulnak a hangszerek, de cserébe a riff egy
kicsit átalakított verzióját játsszák. A refrén egy nagyon hatásos –nevezzük
ennek, mivel nincs jobb szó rá- „kórussal” indít, de ez inkább csak afféle
felkiáltás. A szám hangulata kicsit hasonló a Switchblade Smiles című, a
Velociraptoron megjelent trackhez. Később a többé-kevésbé csak instrumentális
részben megkapjuk azt, ami miatt az első két album különbözik a későbbi
kettőtől- kicsit elektrocentralizáltabb és pszichedelikusabb, ezzel együtt
nehezebben is emészthető.
A Processed Beasts
zongorapöntyögéssel indít, majd mindenféle átkötés nélkül ismét gitárba csap
alá. A zene ismét elhalkul az ének alatt, ami hasonlóan az előzőhöz, itt is
kicsit élőbeszédszerű. A háttérben folyamatosan lehet hallani a kis
zongorázgatást, illetve egyszer a nyitómotívum is visszajön. A refrénnél
besegít Sergio Pizzorno is az éneknél, bár itt kicsit zavaró a magas szintizés
a háttérben. A számban végig a
basszusgitár és a dob a domináns hangszer, de a lezárás szintetizátorral
történik.
Reason is Treason, az egyik
legkönnyebben feldolgozható szám a lemezről. Már az intróban feltűnik egy
könnyen énekelhető motívum, amit szöveg nélkül, csupán „gajdalolással” ültetnek
az emberbe. A szám első két perce elég monoton, de itt következik egy váltás,
ami sajnos nem válik előnyére a dallamnak. Hála a dalszerzőnek, ezt a motívumot
nem erőltetik túl sokáig, nagyjából egy percen belül vissza is térnek a már
bejáratott refrénhez. Már itt is hallatszik a két szólamban éneklés-legalábbis
egy gyengécske próbálkozás, ami erre vonatkozik.
Az I.D. talán a leggyengébb szám
a lemezről. Az első egy perc teljesen monoton elektroszerencsétlenkedéssel megy
el, míg a váltás után hiába jön be az ének, semmit sem javít az összképen. Leül,
ellaposodik, unalmassá válik könnyedén az ének és az instrumentális rész is,
talán a legjobb lenne, ha ezt a zenekar soha sem vallaná be, mint saját
szerzeményt.
Orange, előzőhöz hasonló, de szerencsére
csak 45 másodperces, nem is érdemes külön számként kezelni, de az albumban való
funkcionalitása erőteljesen megkérdőjelezhető.
Az L.S.F. (Lost Souls Forever)
máig az együttes egyik legnagyobb slágere, és ezt nem csak az ütősre sikerült
videoklippnek köszönthetik. A verse alatt végig kiválóan dübörög a dob és a
basszusgitár, míg a szinti olyan futamokat játszik, amik előrevetítik a
refrént, amit egy jól sikerült na-na-nazás vezet fel. Majd következik maga a
chorus, ami immár valódi két szólam (egy háttérből szóló szöveg nélküli, és egy
erőteljesebb, szöveggel rendelkező). Nagyon erős koncertszám, mindenki könnyen
meg tudja jegyezni a refrént, mégis gyönyörű a szöveg és a muzsika. Rettentő
színvonalas, mégis nagy közönség számára is élvezhető szám. 10/10.
Elég nehéz elődjéhez méltónak
lennie, a Running Battlénak nem is sikerül. Kezdése egy kicsit vadnyugatis
hangulatot kölcsönöz a track elejének, de sajnos itt az ének ront rajta. A
gitár keleties színt visz a dalba, vele együtt a vonósok is feltűnnek.
Gyengécskére (vagy legalábbis nem olyan erősre) sikerült sajnos, relaxációhoz tökéletes, elrontja az előző
szám által okozott felpörgetett hangulatot.
A Test Transmissionionban Serge
hangját hallhatjuk, nagyon ígéretes kezdéssel rendelkezik a dal. Kicsit erőtlen
a verse, könnyen átsiklik fölötte az ember. A refrén alatt hallható tapsolás
szöges ellentétben áll az amúgy elég pszichedelikus hangszerelésű zenével.
Rengeteg felfejtendő réteggel megáldott szám, azoknak ajánlom, akik vonzódnak a
már fent is említett elektro-pszichedelikus vonalhoz.
A Pinch Roller szintén egy
átvezető, nehezen értelmezhető funkcionalitással, könnyen megérvelhető
fölöslegességgel. A szám alatt elkezdenek a vonósok zümmögni, de az ő
kiteljesedésük csak a következő számban fog elkövetkezni.
A fuvolával indító, majd nagyon
energikusan berobbanó Cut Off az album száma. A videóklipptől eltekintve, ami
itt is zseniális, a dal könnyen pályázhat a Kasabian legjobb száma címre is. A
chorust felvezető nananázást Serge nagyszerűen oldja meg, a verse alatt végre
levettek kicsit a gitár torzításából, így rá lehet jönni, hogy milyen
hangszerrel opreálnak, a refrén fülbemászó és headbangelésre késztet, a szöveg
elgondolkodtató. Az egyetlen hiba az a szám albumverziójában található: szerény
véleményem szerint kicsit túl lett nyújtva a befejezés, főleg mivel a maradék
másfél perc nem az eddig megszokottat hozza… illetve de, épp az eddig
megszokottat hozza. A furcsa szintetizátorozás nem a legtökéletesebb befejezés
ennek az amúgy tökéletes számnak, ami a refrénben vonósokkal támogatja meg a
dallamot.15/10
A Butcher Bluesról nem is lehet
sokkal többet elmondani, mint hogy egy jó blues szám, váratlan húzásoktól mentesen.
Egyedül a csillámszintizés maradt rejtély számomra, de még ez sem tudja
eloszlatni a Cut Off okozta eufórikus állapotot.
Az Ovary Stripénél nem tudom
elkerülni, hogy a kezdő hangoknál ne a Vad Fruttik slágere jusson eszembe
(Lehetek én is), de még így is el kell ismernem, hogy remek hangulatteremtő
szám az említett. Nagyszerű példa ez arra, hogy hogyan kell összehangolni a
különböző hangszereket. Ismét feltűnnek a vonósok, bár a gitár ismét vissza
lett torzítva. Összességében egy olyan szám, amit hallani kell, és csak azután
lehet dönteni róla.
U Boat, a lemez lezáró száma- hát
olyan semmilyen. Nem ad katarzist, nem ad maradandó élményt, ellenben ad egy
közepes szintű, kissé nyálas, tinisláger szintű dallamot, egy elég balul
sikerült Serge éneklést és szép akusztikus gitárjátékot néhány pillanatban
Szenvedős, balul sikerült lezárása egy erős-közepes albumnak, amelyen két zseniális
szám található.
. 6/10
A Kasabian különkiadás az Empire című lemezzel folytatódik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése