Miért van az,
hogyha megismerünk egy zenekart, a későbbiekben megismert számok már nem
váltják be a hozzájuk fűzött reményeket? Sokat gondolkoztam már ezen a
problémán, és úgy gondolom, sikerült rájönnöm az alapvető problémára.
Mikor az
ember megismer egy új zenekart, és első számuk tetszik neki, hasonlót vár el az
elsőként letöltött albumtól avagy diszkográfiától. Viszont az internetes
zenehallgatói kultusz borzalma, hogy az ember nagyon könnyedén lemond egy-egy
zenekarról. Miután az albumból meghallgatott első három szám nem váltja be a
reményeinket, hajlamosak vagyunk törölni az egészet, és az elsőként megismert
számon kívül az összes többit ignorálni. Régen ha valakinek sikerült
megkaparintania egy lemezt, rongyosra hallgatta. És hogy helyes- e ez a könnyű
lemondás? Van, amikor igen.
A fent leírt
eset forog fent a Manchester Orchestra
elnevezésű zenekarral is. Elsőnek meghallgatott számuk a Virgin volt, mely teljesen magával ragadott, egyszerre volt
dallamos és kellemesen progresszív, és még az sem okozott csalódást, mikor
utánanéztem a szövegének (a videoklipet pedig csak ajánlani tudom mindenkinek,
egyszerűen zseniális). Lelkesedésemben,
hogy végre felfedeztem valamit, ami felemelkedik a Porcupine Tree magasságaiba, ám hatalmasat csalódtam. Az
album, amelyben az imént említett remekmű szerepel, egyszerűen középszerű. De
lássuk csak számról számra.
Előbb a
borítóról néhány szó. Az albumfedő szakított a zenekar korábbi coverjeivel, egy
nonfiguratív, szinte hipster motívum dominálja a képet. Felül a banda, alul
pedig az album címe olvasható alig látható betűkkel. És most tényleg a zene.
Az első szám
a Deer egy kellemes bizsergéssel
indít. Itt még reménykedik az ember. Aztán bekúszik egy torzított, több szólamú
férfivokál, ami rögtön szirupossá teszi az egészet. A gitárral semmi gond, de
az énekes hangja ebben a számban pontosan megfelel a mostani alternatív
divatnak: magas, elég „szellős”, illetve nem túl domináns,szinte lebeg a szám
többi része fölött. Később ismét becsatlakozik a férfikórus. A lassú szám maximum
relaxációra lenne alkalmas, de egy könnyen felejthető, szürke kis darab.
A Mighty már sokkal ígéretesebben indul.
Tökéletesen összemosódik az előző dallam végével a kezdete, és mégis egy
teljesen új világot tár fel előttünk. A gitár bedurvul, és a később a Virginben
is fellehető technikával egy lassú ámde annál ütősebb riffet játszik. Az ének
is kicsit komolyabban veszi magát (már amikor), így ennek a számnak
kifejezetten vannak élvezhető részei, egy problémája van csak talán: a dallama
se nem fülbemászó, de nem is annyira összetett, hogy felkeltse az érdeklődést.
Talán ismét a szürke kifejezés illik ide is.
A Penascola ismét a pop könnyed vizeire
evez. Vidám napok hangulatát idézi meg, az ének teljesen tiniénekesi szintre
süllyed. Középszerű, de cserébe harmadik hallgatás után már egyre idegesítővé
váló szám, amelyben váratlanul egy Dropkick
Murphysre hajazó férfikórus robban be, ír kocsmahangulatot idézve.
Összeszedetlen, logikátlan.
És az a
legszomorúbb, hogy ennél többet az April
Foolról sem nagyon lehet elmondani. Az ének alatt csak a dobok szólnak, kis
csillámdobocskák, de mikor végre elhallgat, lehet érezni, hogy van potenciál ám
ebben a zenekarban. Mikor egy kicsit „tiniénekes” is összekapja magát,
kifejezetten élvezhető szám, közepesen idegesítő versével és a közepes és a
magas szintű között ingázó refrénnel.
A Pale Black Eye megidézi a Blitzen Trappen gyengébb számai által
is prezentált hangulatot, egyszóval kicsit alter, kicsit blues, kicsit
westernes, kicsit hegedű de igazából semmi sem igazán.
És VÉGRE! Ha
valamiért érdemes meghallgatni ezt a lemezt, akkor ez a szám az. A Virgin egyértelműen elviszi a
hátán az albumot, még akkor is, ha hangulatában és egyébként is olyan messze
esik a többi számtól, mint Justin Biebertől Beethoven. A sötét hangulatról már a szám legelején gondoskodik a
gyerekkórus illetve a basszusgitár, és ez a hangulat végig fennmarad. Mikor
elérkezünk a refrén instrumentális részéhez, gyakran kapja magát azon az ember,
hogy rázza a fejét ritmusra. A szövegnek érdemes utánanézni, de mindenképpen
megragadó dallam, a hangszerelést itt zseniálisan találták el, és még az
elmaradhatatlan férfikórus sem rondít bele az összképbe, sőt, még inkább
érzékelteti a sötét negatív utópia-hangulatot. Megemlítendő, hogy itt olyan
hangszert is behoznak, amit eddig nem: a fúvós hangszerek remekül stimmelnek az
egészbe. Ajánlott a videó megnézése is. Erősen ajánlott. Kötelező!
A katarzis
után ismét leül a lemez. A címadó Simple
Math egy nyugodt, relaxálós szám, az eddiginél kicsit fülbemászóbb, de
összességében mégis felejthető dallammal. Itt a refrén megkapó, érzelemmel
teli, de sajnos még így sem tudja megütni az előtte lévő mestermű színvonalát,
de hatásosan fogja vissza az érzelmeket, nyugtatja le az embert.
A Leave It Alone teljesen hasonló az eddig
hallott számokhoz. Mintha az egész egy maszlagtenger lenne, melyből csupán
néhány szilárd terület menekíti ki a hallgatót. És ez sajnos az Apprehensionra és a Leaky Breaksre is elmondható. Nyugodt, csúcspontokat nélkülöző,
tipikus alternatív zenék, amikből manapság tizenkettő egy tucat. A lemez végén
nem kapunk semmiféle lezárást, a férfikórus egyszerűen elhuhog a semmibe, mi
pedig ott maradunk a Virgin
emlékével.
Összességében
pont az történt, amit a bevezetőben felvázoltam. Nagy elvárások és ebből vajmi
kevés lett beváltva. De érdemes meghallgatni, főleg azoknak, akik egyébként is
vonzódnak a most mainstream „alternatív” zenéhez, az album tökéletesen ki fogja
elégíteni őket. De aki igazán igényes zenét akar hallgatni, annak a Virgint
tudom csak ajánlani.
Hangulatfüggű: 5/10 vagy 8/10
Hangulatfüggű: 5/10 vagy 8/10
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése