“These days a cover…a
cover representation of the music has
been reduced to just a piece of paper in a crystal case, hasn’t it? A vinyl
cover was something really tangible and aesthetic. You could hold it in your
hands, you could feel the texture. It was like a painting. Tom e the cover is
part of the piece. You know the music on the CD or the record or whatever it is,
is part of the presentation. And the other part of the presentation is the
artwork. I’ve never understood why some musicians are happy to make a great
record and then put it in a functional piece of shit sleeve. Visually, so many artists
just don’t seem to give a shit about the way their art is presented. “
Száz százalékosan osztom Steven
Wilson progresszív félisten véleményét a mai albumborítókról. És csalódásként
éltem meg azt is, mikor megláttam a Fall Out Boy újraalakuló lemezének
artworkjét. Egyetlen egy kérdés fogalmazódott meg bennem, először halkan, majd
egyre hangosabban követelve a választ, amire még én sem jöttem rá: MI A HALÁL EZ A BORÍTÓ?! Félreértés ne
essék: jól néz ki. Csak éppen a buddhista szerzetesnek és rosszéletű haverjának
körülbelül semmi köze nincs a rock and
rollhoz, és remélem a megmentéséhez sem lesz. A funkciótlan albumborítót elfeledve próbáljuk ki azt, hogy inkább a
nélkül hallgatjuk meg a lemezt, hogy tudjuk, az alkotói tesznek arra, hogy
hogyan prezentálják korongjukat.
Az album nyitódala a The Phoenix címmel fut, a rádióknak és
TV adóknak hála már-már slágernek is
nevezhető. A hatásos kezdés (vonósok, plusz pont) beindul az énekes majd elkezd
dübörögni a lábdob is. A számban tényleg megvan minden, ami egy slágerhez
szükséges, de mégis többet nyújt, mint egy átlagos toplistavezető. A
dalolászható, ugrabugrálós refrén természetesen könnyen megjegyezhető, egyetlen
problémám, hogy a sok önjelölt énekesek
közül nagyon kevesen rendelkeznek olyan kiművelt hanggal, hogy az énekessel
együtt ki tudják énekelni a „like a phoenix” szövegű részletet, így ezt a
számot inkább magányos hallgatásra javaslom (vagy akkora tömegben, ahol már nem
számít, hogy hányan próbálnak magas hangon süvíteni). Később kapunk egy egész
tökös háttérvokált is illetve a refrén alatt érdemes a gitárra is odafigyelni,
király ámde kellően primitív riffet alkottak. Később visszatérnek még a
vonósok, és külön bónuszpont jár azért is, mert nem a szokásos három percben
zavarják le a számot.
A My Songs Know What You Did In The Dark (Light Em Up) című, kellemesen
hosszú című szám a Petőfinek köszönhetően már sokaknak ismerős lehet. A gépies
tapsikolással és huligánkórussal operáló fent említett című második track egy
valódi, nagybetűs, dallamtapadásos
sláger. Rettentően egyszerű refrén, és még dallamosabb verse. Jó
pillanatban megejtett kiállások, tökéletesen kevert dobok. Ismét lecsap a
fejhang, fent említett kitétel itt is érvényes. (Külön bónusz: a második Percy
Jackson film nyitójelenetéhez zseniálisan passzolt.)
A rock and roll eddig egész jól
meg lett mentve.
Alone Together. Kellemes, kissé szirupus csillámrock, ismét egy könnyen megjegyezhető refrénnel.
Furán elhaló/felcsattanó/biztosangéppelcsinálták (amúgy ez szerintem
gyerekkórus akar lenni néhol) kiáltások random elszórva a számban, kellemes
akusztikus szelet körülbelül a közepén. A „my heart is like a stallion” résznél
minden alkalommal kicsit megfojtanám a dalszövegírót, de még ez is beleférne,
ha egy kellemes pop-rock lemezről beszélnénk, és nem pedig a rock and roll
megmentőiről. Így viszont nagyon erősen kilóg lefele főleg azután a nagyon ütős
kezdés után, amit a zenekar az első két számmal prezentált.
Where Did The Party Go-lábdobbal és jókis gitárpönögéssel indít,
majd ismét bekúszik a kórus (úgy tűnik, nagyon beleszerettek). Kicsit az
előzőhöz hasonló, egy fokozattal itt viszont már feljebb kapcsol a fejrázómérő,
főleg az elektro-80asévek refrénnél, ahol úgy érezzük, a party bizony nem ment
sehova, hisz épp abban ugrálunk.
És a pozitív hangulatot szétzúzza
a mikuláscsengettyűkkel, babakórussal és rappel sokkoló The Mighty Fall. Legszomorúbb aspektusa az ennek az album közepén
található tracknek, hogy jó lehetett volna. Elbaszták. A kórus itt is feltűnik,
ahogy a fejhang is, de az ember nem tudja eléggé beleélni magát a szám
hangulatába (mikuláscsengettyűk ugyebár). Nagy csalódás. Ismét egy kisebb
hullámvölgy.
Popos-szirupos, mézes-mázos,
työcsögős-möcsögős és még sorolhatnám a Miss
Missing You című, már címe alapján is törlésre ítélendő szám jelzőit. A
MySpace korszak legrosszabb zenéire emlékeztető tininyáladzás tovább folytatja
az elődje által elkezdett utat a lejtőn (lefele), még szerencséje, hogy rögtön
utána következik egy másik szám, ami szintén bekerült a lemez élmezőnyébe.
Dobbal, kórussal és gitárral
indít az album talán legerősebb és legszínvonalasabb száma a Death Valley. Az ének elkezdődik, a
akusztikus gitár pönögése, bejön a lábdob, a prechorussal elindul a basszusgitár
is, fantasztikus kis töltelékgitár, majd a refrénre mindenki megőrül és zúz. Klasszikus rock and roll szám receptje,
és a FOB remekül találta meg ezt a régi trükköt a hozzávalókat megfelelő
arányban felkeverték, kicsit felfrissítették (sőt egy kis belassítással meg is
fűszerezték) és elénk tették azt a számot, amivel meg kellett volna menteniük a
rockot. De cserébe.. ne, ezt hagyjuk a végére.
Young Vulcanoes, Bruno Mars szám egy elviselhető hangú énekessel.
Nem is rossz. Egyszerű, alapvetően akusztikus gitáros darabbal van dolgunk jól
megvisszhangosítva. sítva. Sajnos ennél többet nem nagyon lehet róla elmondani
róla, középerős mezőny.
Rat A Tat, egy vegyes szerzemény, már megint. Ír kocsmahangulatot
varázsolna elénk a férfikórus, de egy géphangú nő is elkezd zúzni, majd új
dallamba fogva előhúzzák a kalapból az énekest, aki egy teljesen korrekt számot
kezd el felépíteni, ismét bejön a kórus a prechorusra, de a refrén (ami
fülbemászó) megint az énekesé. Majd ismét az elején hallott ordibálás a
háttérből míg valaki rappel rá, és vissza a stafétabot az énekesnek, aki
megpróbálja menteni a menthetetlent amit csak tud. Ez is
lehetett volna jobb, főleg a szerencsétlen vendégfellépők és az elkeseredett
próbálkozás nélkül, hogy ide is belekeverjék valahogyan a kórust (lehet hogy
felbéreltek egy kórust, és mivel ők órabérre dolgoztak, próbálták őket minél
több számra ráénekeltetni, hogy ne menjen kárba a pénz).
És a záródal,(Save Rock And Roll) hogy a pofám szakad
le, de az egész lemez legnagyobb
mélypontja egy legendával, aki nem tudja elfogadni hogy megöregedett de
ennek ellenére soha semmilyen köze nem volt a zenéjének és a rocknak illetve
egy érzelmes hangú énekes tinibálvánnyal, aki remélem nem gondolta komolyan,
hogy ezzel fogja megmenteni a rock and rollt. Érzelgős ámde primitív, nyáladzós
de cserébe még idegesítő is az átkötőkben hallatszódó női robothang. A gépies tapsikolás
a háttérben még a zongorát és a néha felcsendülő vonósokat is elrontja.
Pofátlan szemen köpése egy közepesen erős lemeznek, amin néhány szám érdemes
arra hogy külön is meghallgassa az ember, de egy az egyben mint egész is
élvezhető lenne.
Ajánlom mindenkinek, hogy ezt a
szennyet törölje le a végéről és tekintse úgy, mintha sosem lett volna rajta.
Mindenki jobban jár, Elton John emlékét sem rontjuk el egy ilyennel és mi sem
rövidítjük meg az életünket közel öt perccel. És a lemez?
Összességében: 7/10
Ha azt
számoljuk, hogy hány számot lehet külön is meghallgatni: 3/11
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése